Sunday, July 15, 2007

Mukhayyam Qiadi






Salam.......
Pada 13, 14 Julai 2007 yg lalu, Dewan Pemuda K.Terengganu anjur Mukhayyam Qiadi di Pulau Poh, Kenyir Hulu Terengganu. Kami bertolak jam 3 petang dari Kuala Terengganu. Ada kumpulan yang konvoi motor, ada yang naik kereta, ada yg naik van.Yang pergi awal, berhenti rehat di Pondok BASUNG Ust Kamaruzzaman Abdullah, Ketua Urusan Ulama'Pas Hulu Terengganu. Peserta dapat merasa durian basung yg terkenal d Terengganu. Yang datang sendiri, lewat, jawabnya tak merasa lah durian basung.

Ketua dan Setiausaha bertolak sebelah petang jam 3.30 sebab pagi ada program lain. Naik bot ke Pulau Poh hanya mengambil masa 5-10 minit sahaja. Sebelum menjelang maghrib, Ustaz Wan Hamidi selaku Pengarah Program beri taklimat dan bahagi kumpulan. Ada kumpulan JIHAD, IKHWANUL MUSLIMIN, AL QAEDA, ASHABUL KAHFI, dan HAMAS. Kemudian, semua kumpulan diminta buat ta'aruf bersama2 fasilitator yang telah diamanahkan.

Sebelum menjelang maghrib, kami dihidangkan dengan makan malam. boleh lah tahan masakan. dalam hutan mana boleh memilih.Lauk ayam lagi........Ingat kalau berkhemah , makan sardin je.

Solat maghrib diimamkan oleh al fadhil Ustaz Termizi. Selesai solat, kami baca ma'thurat ramai2 dipimpin oleh Imam Termizi Jaafar.

Solat Isyak kami dipimpin oleh Al Fadhil Ustaz Alias Abu Bakar yang baru tiba dengan al Fadhil Ustaz Abu Hamzah, penceramah jemputan yg akan mengisi slot pertama program malam itu. Ustaz Abu Hamzah mnyampaikan ceramah motivasi perjuangan dengan membaca dan menghuraikan ayat al qur'an dari surah at Taubah ayat 41.


OpS PoH!

Malam itu, peserta tidur awal dan diarahkan bangun seawal 3 pagi. Pengarah, jawatankuasa dan fasilitator2 masuk hutan untuk tanda laluan untuk Jungle Trekking malam tu. Kami keluar daripada hutan kurang lebih jam 12.30malam. Ditakdirkan Allah malam itu hujan renyai2.

Jam 3 pagi, peserta dikejutkan untk memulakan slot Jumgle Night trekking. Jawatankuasa dan fasilitator yang telibat masuk hutan setengah jam lebih awal. mak oi....punyelah gelap sampai tak nampak batang hidung.Kami tak pe lagi sebab boleh bawa lampu picit masing2. mana2 yg takde nasiblah. Tapi peserta tidak dibenarkan membawa lampu picit, melainkan ketua kumpulan boleh bawa handphone.

Ada jalan yang licin, ada jalan berjurang, bergaung..boleh tahan juga cabarannya. waktu kami mengenalpasti trek, ada fasilitator yang bimbang takut2 sesuatu yang buruk berlaku kepada peserta. Tapi alhamdulilah sepanjang perjalanan tidak ada apa2 yg buruk berlaku. Jangankan jatuh gaung, pacat pu takde!!

Sepanjang perjalanan, kami sediakan 6 checkpoint. setiap checkpoint tugasan dan soalan. Antaranya, diuji dengan soalan yang berkaitan politik semasa, Target PRU, kena 'test' ma'thurat. Setiap CP , kumpulan dinilai di atas tugasan yang diberi.

Kumpulan terakhir tiba hampir jam 5.30 pagi dengan CP terakhir yang dijaga oleh Ustaz Wan Hamidi sendiri dan diperiksa sama ada amanah yang diberikan semuanya sempurna.

Selepas solat Subuh, Ustaz Hamidi mengarahkan setiap kumpulan bincangkan iktibar daripada program jungle trekking semalam.

Selepas sarapan pagi, kami mendaki bukit hingga ke puncak untuk permainan kedua iaitu Futsal Tarbawi. Pd mulanya, ada suara2 nakal yg seolah2 tak bersetuju dengan permainan PELIK tu tapi selepas brmula, suasana menjadi semakin meriah dengan sorakan dan suara2 mengajor pemain2 bergerak ke sana dan kemari.

SETELAH selesai futsal, Ust Alias merumuskan tujuan permainan. KEMUDIAN kami diberikan peluang untuk menikmati mandi kolam dalam TASIK.

sekembalinya ke tapak perkhemahan, Slot Kuliah terakhir disampaikan oleh Al fadhil Ustaz Alias menekankan tentang peripenting menyumbang tenaga untuk Pilihanraya akan datang.


Peserta Mukhayyam sedang khusyuk mendengar Kuliah Ust Alias.
MAJLIS PENYAMPAIAN HADIAH


Tu la muka-muka Ketua kumpulan yang memenangi anugerah.
SESI BAI'AH

Sebelum berkemas dan pulang, kami beramai2 membaca BAI'AH yang diketuai bacaannya oleh Saudara Khairul daripada losong megat husin,dun wakaf mempelam.

kurang lebih jam 12.30 tengahari, kami berlepas pulang ke daratan.

Dalam perjalanan pulang, sekali lagi kami singgah di Pondok Basung untuk menikmati makan tengahari dan solat zohor berJAMA'AH. Berseleranya peserta2 tak boleh digambarkan dengan kata2, berlaukkan masak lemak ikan baung, ikan selayang goreng, kerabu, tak lupa BUDU dan pembasuh mulut tembikai kuning.

Mudah2an Mukhayyam Qiadi kali ini menyuntik semangat jihad yang tinggi ke dalam diri kami, memperbaiki diri kami dalam mengatur langkah dalam mengambil tindakan2 dalam kerja2 jamaah, menguatkan istiqamah perjuangan serta mengukuhkan ukhuwwah antara AJK.

wallahu a'lam.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home