Tuesday, August 7, 2007

ni ada artikel sahabat minta siarkan ....

GERAKAN SOSIAL DALAM MENGATASI KETIDAKSEIMBANGAN EKONOMI DAN MEMERANGI JENAYAH DAN MAKSIAT

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau orang perseorangan mampu untuk mengubah kebejatan sosial dan ketidakseimbangan ekonomi apabila ada individu yang proaktif untuk menggerakkan usaha-usaha yang berkenaan. Apabila kita perhatikan gerakan-gerakan sosial di India atau Indonesia sesuatu gerakan itu Cuma dimulai oleh seorang tokoh sahaja. Ianya samaada di inspirasikan oleh sosialisma atau berteraskan agama.

Untuk memudahkan pemahaman kita terhadap tajuk di atas bolehlah kita membuat kajian berdasarkan pengalaman-pengalaman di bawah ini :-

INDONESIA

Di Jakarta barat di kota Bandung, terdapat seorang ulama muda yang karismatik bernama Abdullah Gymnastiar berumur 38 tahun. Nama beliau yang agak pelik itu ialah kerana ayah beliau amat sukakan sukan dan hal-hal berkaitan kecergasan. Beliau tidak memegang sebarang jawatan politik dan juga tidak pernah bertanding bagi jawatan tersebut.

Beliau berjaya membentuk power base yang kuat, memobilisasikan beribu-ribu remaja berpendidikan universiti melalui kuliahnya yang mengadunkan falsafah pengurusan dan ajaran Islam

Ketika beliau memberikan kuliah, masjid dipenuhi oleh pendengar. Pendengar yang tidak dapat masuk kedalam masjid duduk diluar menonton kuliah tersebut di televisyen litar tertutup.

Ceramah beliau diselang-seli dengan humor, tetapi mesejnya adalah sama iaitu kemahiran pengurusan berdasarkan perniagaan dan disiplin diri adalah kunci kepada hidup yang sempurna dan juga hidup yang lebih baik.

Mesej tersebut juga telah di praktikkan oleh pengikutnya. Sekitar ibu pejabat beliau didirikan rumah tamu, bank, mini market, butik fesyen Islam, agensi sewaan kereta dan perkhidmatan ketering.

Beliau juga berjaya menghapuskan maksiat terutamanya rumah-rumah pelacuran dan narkotik di Saritem, Bandung. Ketika kuliah mingguan beliau diulang siar oleh stesyen radio tempatan. Transkrip kuliah beliau juga disebarkan oleh pengikut beliau.

Kemunculan beliau adalah hasil daripada suasana keterbukaan yang berlaku selepas kejatuhan regim Suharto dimana segmen masyarakatnya adalah pelbagai. Isu-isu tempatan lebih dititik beratkan oleh masyarakat setempat terutama isu sosial dan agama.

Dengan keadaan Indonesia yang terbuka ini, tiada perbezaan diantara isu politik, sosial dan agama. Cibinong yang terletak diantara Bandung dan Jakarta, beratus-ratus remaja muslim menyerang sebuah hotel kerana membenarkan pelacur melacur didalamnya. Mereka telah memecahkan tingkap, meruntuhkan pagar dan membuat unggun api di tengah jalan yang bahan-bahannya terdiri dari tilam dan sofa hotel. Pegawai-pegawai kerajaan dan ahli politik tidak berani berbuat apa-apa kerana bimbang populariti mereka jatuh.

Kawasan pelacuran yang dibenarkan secara rasmi oleh kerajaan di Jakarta juga telah ditutup pada bulan desember, tahun 2000 akibat daripada tekanan daripada aktivis-aktivis Islam. Kawasan pelacuran tersebut berdekatan dengan pelabuhan dan telah kosong sekarang.

INDIA

Selama bertahun-tahun penduduk bertukar-tukar cerita tentang kesengsaraan mereka. Walaupun mereka tinggal di tebing sungai Krisna. Penduduk yang menanam tebu di Jamkhandi utara Negeri Kartanaka mengalami kekurangan bekalan air. Ia adalah masalah yang amat-amat memerlukan penyelesaian.

Sehinggalah Siddhu Nyamagounda bertindak mencari penyesaiannya. Jelas pada beliau kerajaan telah gagal menyesaikan masalah ini. Jadi pada 1987 beliau telah mengumpulkan petani-petani dari kampung beliau dan kampong-kampung berhampiran dibawah satu koperasi bernama Krisna Teere Raitha Sangha. Rancangan beliau adalah untuk membina tambak di sungai tersebut dengan usaha mereka sendiri. Idea beliau ialah membawa saliran air kepada 35,000 ekar tanah pertanian merentasi 30 buah kampung berpenduduk seramai 300,000 orang.

Beliau berkempen kepada penduduk supaya mendermakan wang dan tenaga untuk membina tambak tersebut. Penduduk-penduduk telah memberikan sambutan yang hangat sekali. Ada yang menderma 100 rupee dan ada yang cuma 20 rupee. Jurutera yang bersara telah mereka bentuk tambak tersebut. Pemandu tut-tut juga telah diminta untuk membantu.

Akhirnya tambak sepanjang 430 meter, berketinggian 8 meter telah dibina dengan harga cuma 930,00 rupee berbanding anggaran kerajaan sebanyak 2 juta rupee dalam masa cuma 11 bulan. Pengeluaran hasil pertanian iaitu buah-buahan dan tebu meningkat dua kali ganda sebanyak 40 tan satu ekar. Pengeluaran beras pula meningkat berkali-kali ganda daripada 4000 tan kepada 150 ribu tan. Tambak tersebut yang diselenggarakan oleh koperasi menunjukan bahawa usaha berdikari penduduk mampu membawa kejayaan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home